Proč je to s některými tak komplikované? Jak si s nimi poradit? Může mít jejich chování pro nás skrytý význam? Ráda bych s vámi v tomto článku sdílela své zkušenosti a poskytla vám pár základních rad a tipů na časté chování šéfů. Nejsou totiž vždy takoví, jaké bychom si je představovali, a i když jejich povahu nezměníme, tak s šikovnou komunikací a správnou taktikou můžete dosáhnout lepší a příjemnější spolupráce. 

Na své profesní cestě jsem se potkala s deseti nadřízenými. Každý z nich byl odlišný a každý mi připravil jiné výzvy. Pracovala jsem pro více šéfů současně a v průběhu jednoho roku se mi nadřízený změnil třikrát. Uf, nebylo to jednoduché. Byly dny, kdy jsem se cítila fakt nejistě a nevěděla jsem, jak reagovat. Na nového nadřízeného jsem se musela vždy znovu naladit, poznávat ho a najít vhodnou strategii, jak s ním jednat. Je tedy důležité rozpoznat, pro jaký typ šéfa pracujete, abyste věděli, jak na něj. (Více naleznete v mém eBooku „Jak na šéfa“:)

ŠÉFOVY ZLOZVYKY

Hodně nadřízených ukazuje svou nadřazenost, využívají svého postavení, své moci, šíří stres a strach, ať vědomě či nevědomě. Kromě verbální komunikace, je důležitá i řeč těla. Měla jsem nadřízeného, který při rozhovoru rád sedával s rukama za hlavou a s nohama na stole. Nebylo to pro mě vůbec příjemné, natož konstruktivně s ním o něčem jednat. V tomto případě jeho řeč těla ukazovala na postoj, že on je tady šéf a já jen podřízená. Šlo o ukazování dominance.

Zde jsem na konec použila techniku Malé kobry podle Aleny Sarholz a nastavila jsem mému nadřízenému zrcadlo. Tato technika spočívá v tom, že udržujete oční kontakt a tělo držíte rovně. Ruce vedete ke spánkům a naznačujete, že si uhlazujete vlasy dozadu. Pak ruce vedete dolů a dlaně položíte na kraj stolu, max. na šíři ramen. Můj šéf pak svůj postoj opustil.

Když šéf ruší

Myslím, že tohle znáte všichni. Pracujete na něčem urgentním a důležitém či telefonujete a šéf vás u toho stále vyrušuje. Mě jeden nadřízený často rušil při uzávěrkách věcmi, které vůbec nespěchaly nebo mě posílal na nedůležité schůzky. Co s tím? Máte právo dělat, co považujete za správné. BUĎTE ASERTIVNÍ a NETRPTE POD SVÝM ŠÉFEM. Nebojte se a jednejte. Řekněte mu, že teď děláte něco opravdu neodkladného a až to budete mít hotové, tak se mu budete věnovat. Pokud to tedy není známá hurá akce a všeho okamžitě nech! Pak se ještě zeptejte, co tedy podle něj máte udělat jako první, a vysvětlete konkrétně na čem a proč teď pracujete. A jaké to bude mít důsledky, když to neuděláte.

TIP

Když telefonujete, tak šéfovi beze slov naznačte dlaní, že teď nemáte čas a odvraťte se od něj a pokračujte v hovoru. Když to nepochopí, tak to zopakujte. Vytrvejte. Získáte si tak respekt a vymaníte se z pozice oběti.

Má své oblíbence

Tak to prostě bohužel bývá, někdo je oblíbený, někdo už méně. Ať už je ta oblíbenost získaná jakýmkoliv způsobem. Buďte vidět svými výkony a zaujměte neutrální pozici. Myslete samostatně bez toho, abyste byli závislí na názoru ostatních, ale zároveň buďte týmovým hráčem. Mějte dobré vztahy s kolegy, zvláště pak v případě, kdy náklonnost vašeho šéfa je proměnlivá a nejste si jistí, co od něj můžete očekávat.

Volá mimo pracovní dobu nebo na dovolenou

Jeden můj šéf mi volával o dovolené jednak proto, že zapomínal, že ji mám, a potom obvykle kvůli nepodstatným záležitostem. Telefony jsem mu pak už ve svém volnu nebrala a kdyby skutečně „hořelo“, tak by napsal sms. Vše jsem s ním vyřešila, až jsem se vrátila do práce. Zvykl si na to. Ono totiž těch skutečně naléhavých věcí není až tak moc. Někdy nás šéfové a kolegové zbytečně děsí. Jak se říká: „Nic není tak horké, jak se zdá.“ A také jde o to, kolik toho ostatním dovolíte. Nastavte si své hranice.

Dovolená a čas mimo práci, je vaše doba pro odpočinek a ostatní by ji měli respektovat. Proto se nenechávejte ovládat a strhávat dramaty. Pokud nejste v práci, tak byste za sebe měli mít zástup. Ale vím, jak to někdy ve skutečnosti bývá. Vezmete si volno a nemá vás kdo zastoupit. Tady bude záležet na tom, jak si to nastavíte a jak moc chcete být k dispozici. Pokud bude opravdu něco akutního, tak se telefonáty budou opakovat. Ale když zazvoní jen jednou, tak se většinou nic tak důležitého neděje:) Někdy je to vyloženě o zkoušení.

TIP

Jestli se dá s vaším šéfem aspoň trochu normálně mluvit, tak si o tom pohovořte a domluvte se, jak se případné naléhavé věci ve vaší nepřítomnosti budou řešit. A když vás bude opravdu nutně potřebovat, kdy vám může zavolat. Vyhnete se tak nemilým překvapením.

Ať už má šéf jakýkoliv zlozvyk, tak nejdůležitější je: VNITŘNĚ SE UKLIDNIT A NENECHAT SE ROZHODIT. Můžete využít techniku prstýnku či hodinek (nebo cokoliv, co stále nosíte při sobě). Jakoby jste si svou vnitřní rovnováhu zamkli do jednoho z těchto předmětů a vždy, když se budete cítit vyvedení z míry, tak se jich dotkněte a vyvolejte v sobě pocit klidu, dýchejte. Dobře fungují i kameny, např. ametyst, který má zároveň i velkou ochrannou sílu. Můžete ho držet v ruce, když budete mít jednání se šéfem.

MŮŽE MÍT ŠÉFOVO CHOVÁNÍ PRO NÁS NĚJAKÝ SKRYTÝ VÝZNAM?

Jak jsem tak v práci potkávala většinou komplikované nadřízené, tak jsem si říkala, že bych se na ně měla podívat i z jiného úhlu pohledu. Co mě to má naučit? Mohu na sobě nějak zapracovat? Jaký to má důvod? Tím, že povahy šéfů nezměníte, tak někdy je potřeba udělat změnu v sobě. Někdy nám totiž do života vstupují problematičtí lidé, právě proto, že na sobě máme v určitých oblastech zapracovat. Vždy se nad tím snažte zamyslet. Např. příliš důvěřivý, obětavý a nejistý člověk k sobě bude přitahovat manipulátora či narcistu.

Takoví lidé jsou pro nás zároveň učitelé, učí nás mít se rádi a nastavovat si své hranice. Díky nim se můžeme posunout dál. Pokud si v sobě vyřešíte slabá místa, tak si na vás nebudou troufat a je pak lehčí od špatného šéfa třeba i odejít. Zkuste vše problematické, co vám do života vstoupí, brát jako něco, z čeho se poučíte, co vás posílí a posune. Po každém takovém zápase vyjdete jako silnější osobnost.

ZDRAVÝ POSTOJ K SOBĚ

Ať už pracujete pro kohokoliv, tak NEZAPOMÍNEJTE na SEBE, na svou SEBEHODNOTU a ochraňujte si ji. Nikdo nemá právo s vámi zacházet špatně a vy dělejte, co považujete za správné. Vždy si zvažte, jestli vám práce pod nevyhovujícím šéfem za to stojí. Pokud v ní chcete zůstat, tak si musíte najít strategii, jak s ním vycházet. Ale bohužel se budete muset smířit s tím, že pod jeho vedením budete muset leccos skousnout.

Pokuste se nezaměřovat jen na to špatné, to pak většinou vede ke konci profesionálních vztahů. Tohle bude asi obtížné, ale zkuste se na šéfa podívat i z jeho pohledu. Má také zodpovědnost a musí nést důsledky nejen za svá rozhodnutí, ale i za rozhodnutí svých lidí. Tímto pohledem můžete někdy pochopit jeho chování a mluvit s ním by pak mohlo být jednodušší.

Já jsem pracovala pro narcistu, bylo to náročné a slovní útoky vyčerpávající. Zároveň jsem se tak ale naučila vážit si sama sebe a umět se za sebe postavit. Když si tohle člověk uvědomí, tak je potom jednodušší z takového toxického vztahu odejít. Žádná práce a žádný šéf nestojí za to, aby byl člověk nešťastný a na konec z toho onemocněl. Někdy odejít je opravdu jediné možné řešení.

Lidé vás buď inspirují, anebo ničí – vyberte si moudře.

H. F. Hansen

Leona Weinzetlová
Mé zkušenosti z personalistiky a osobního rozvoje mne zavedly k jejich sdílení s druhými. Pomocí nich pomáhám lidem zvládnout náročné situace a překážky v práci. Ukazuji jim cestu k větší pracovní spokojenosti, vnitřnímu klidu a naplnění. Zároveň je jemně seznamuji s technikami, jak být tvůrci vlastního života. Můj příběh si přečtěte zde >> Jsem autorkou eBooku Zákon přitažlivosti a vysněná práce >> a také eBooků Jak na šéfa >> a Jak zvládnout práci, pokud jste citliví či introverti >> Vytvořila jsem Osobní nakopávač>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.