PALIVO pro TĚLO aneb jak budete v PRÁCI FIT

Jíte rádi? Já myslím, že určitě ano:) A proto se v tomto článku zaměřím na to, jaký vliv má na nás to, co jíme a jak může jídlo ovlivňovat naše zdraví a kondici v práci. Je žádoucí zaměřit se na potřeby svého těla a zvláště, když pracujeme (vstáváme brzy, řešíme různé záležitosti během dne, jsme ve stresu). Co tedy jíst, abyste nebyli přes celý den unaveni, neměli výkyvy nálad a nepřepadával vás náhlý hlad?

Když začnu u sebe, tak jsem měla období, kdy jsem moc neřešila, co jím. Jestli jím moc sacharidů, cukrů, zda mám dostatek bílkovin a dobrých tuků. Ale pak v mém životě přišla náročná etapa, plná stresu a vyčerpání (hodně pracovních povinností, málo času na sebe a odpočinek). Nějak jsem na své tělo a jeho požadavky zapomněla. A protože je moudré, tak mi dalo za nějaký čas zpětnou vazbu v podobě zdravotních potíží. Hektickým životním stylem jsem ho přetížila a narušila si tak pro člověka důležitou střevní mikroflóru. Raději ani nechci vzpomínat, jak špatně jsem se cítila.

Nerovnováha střevních kvasinek mi způsobila problémy se zdravím. Kvasinky máme všichni, jsou přirozenou a důležitou součástí každého těla, ale nesmí se přemnožit. A pokud se tak stane a nic se s tím nedělá, tak mohou vyvolat rakovinu. Má imunita na tom byla zle. Byly dny, kdy se mi ani nechtělo vstát z postele. Žádná pilulka na tento stav neexistovala, proto jsem musela hledat alternativní způsoby, jak z toho ven. A tak začala má cesta. Musela jsem zcela změnit svůj způsob života a převážně stravu.

Z PŘETÍŽENÍ DO ZMĚNY ŽIVOTNÍHO STYLU

Musela jsem značnou část potravin ze svého jídelníčku vyloučit. Hlavně lepek, bílý cukr, kravské mléko a jogurty, potraviny s různými aditivy, velké množství sacharidů. Ze začátku jsem se musela vyhýbat i ovoci a „sladké“ zelenině, kvůli cukrům a nejedla jsem ani luštěniny. Až později. Takže má strava začala být nízkosacharidová a zahrnovala hodně masa, zeleniny, vajec a ořechů. Kravské věci jsem nahradila kozími výrobky.

Začala jsem si také vyrábět domácí kefír z tibetské houby kvůli velkému množství laktobacilů, které jsou zásadní pro správně fungující střeva a celkovou imunitu. Klasické pečivo jsem nahradila domácím chlebem z lněné nebo mandlové mouky (recept najdete zde). Má hodně vlákniny a skvěle zasytí. Abych byla upřímná, tak jsem bývala velká milovnice pečiva a těstovin. A najednou se toho vzdát bylo pro mě dost těžké. Musela jsem na dlouhý čas vyřadit i kávu a jakékoliv množství alkoholu (jsem z vinařského kraje, takže jsem si občas pochutnala na dobrém víně). Bohužel ani to střevní mikroflóře neprospívá.

Začátky jsou ale obtížné a mozek se chce stále vracet k tomu starému. Takže máte prostě chutě na to, na co jste byli zvyklí. A jste z toho podráždění a na dně. Najednou prostě musíte dělat něco jinak, stojí vás to více času a hledání nových informací, protože prostě čelíte změně. Ale až si na nový styl stravování zvyknete, tak to vše přejde. Chce to čas a vytrvat. Nepodlehnout hlasu vaší mysli, která se chce vracet do zajetých a hlavně známých kolejí. Ale tak je to asi se všemi změnami, je tam strach z neznámého a většinou děsivá představa toho, co vše budete muset obětovat.

Zkrátka, stálo mě to hodně pevné vůle, vytrvalosti a změn. Ale zvládla jsem to. A celý proces stál za to, protože se mi novým stravováním zlepšila imunita a to velmi výrazně. Tělo jsem ještě podpořila hlavně vitamíny C, D, B a zinkem. Už netrpím na virózy (dříve pravidelně každý rok) a covid čas jsem také zvládla ve zdraví. Neužívám žádné léky už několik let a když mě bolí hlava, tak si dám hodně hořčíku a zhluboka dýchám a jdu na vzduch, pokud je to zrovna možné. Dělám hlavou kroužky zprava doleva, nebo se na ni postavím:)

A JAK JÍDLO OVLIVŇUJE KONDICI V PRÁCI?

Mou novou stravou se zlepšila i má „bdělost“ v práci. Přestala jsem být tolik unavená a stres jsem zvládala mnohem lépe. Přineslo mi to více klidu. A protože jsem jedla menší porce přes celý den, tak jsem nezažívala tzv. záchvaty hladu. Ono totiž, když si dáte např. na oběd knedlo, zelo, vepřo, tak se vám bude chtít tak na dvě hodiny spát a soustředění je velmi slabé. Je to tak s každým těžším jídlem.

Já jsem si začala vařit doma a jídlo si nosit s sebou do práce. Já vím, já vím, každý den vařit! Já z toho taky nebyla nadšená, ale pak jsem si řekla, že to dělám kvůli svému zdraví a že aspoň vím, co v tom jídle mám. A dá se uvařit zdravě a rychle:) Na oběd mám většinou kus masa či rybu s teplou zeleninou nebo syrovou zeleninu. Výborný je také tempeh, tofu či sojové boby.

Tempeh stačí nakrájet a smíchat se zeleninou a máte vydatný oběd. Nebo je také výborná vaječná placka s rajčaty a špenátem. Když jíte hodně zeleniny a bílkovin, tak se potom necítíte unavení a jste zasyceni na delší dobu. Hodně sacharidů či sladká jídla zvyšují hladinu cukru a pak brzy dostanete hlad a chutě na sladké.

TIP

Pokud máte po obědě chutě na sladké, vyzkoušejte hořkou čokoládu. Ideálně 80% a více kakaa. Budou stačit dva čtverečky. Zažene chuť na sladké, protože nezvýší hladinu cukru a nesníte jí tolik. Ta hořká chuť je o zvyku. Pro fajnšmekry doporučuji 100% kakaa:)

O benefitech hořké čokolády si můžete přečíst zde.

Když je člověk celý den v práci, tak bývá ve stresu, ve shonu a někdy má první jídlo až oběd. A někdy ani to ne a jí až večer doma. Tělu však chybí dostatečné množství živin a energie, aby nám dobře sloužilo. Netrapte ho tedy. Ale zkuste se naučit jíst pravidelně během dne. Nebudete pak propadat návalům hladu a výkyvům nálad. Zvláště by toto doporučení měli dodržovat vysoce citliví lidé, reagují citlivěji na absenci jídla.

A JAK JE TO TEDY S TOU KÁVOU…

Co se týče této lahůdky, tak názory jsou různé. Je pravda, že káva obsahuje velké množství antioxidantů a předchází některým chorobám, zrychluje trávení. Na druhou stranu překyseluje organismus a může způsobovat nespavost a nervozitu. Je močopudná. Také stimuluje funkci nadledvinek, což znamená, že aktivuje reakci „útok nebo útěk“. Ale místo toho, aby nadledvinky uvolňovaly hormony v odezvu na stresující faktor, produkují jej jako reakci na konzumaci kávy, což časem vede k vyčerpání nadledvinek.

Teď vás asi moc nepotěším. Za mě, když už kávu, tak ne v práci (kde už jste stresováni až až), ale doma v klidu. Nejlépe po obědě o víkendu. Káva ráno nalačno může způsobit vznik žaludečních vředů. Navíc, sice rychle dodá energii, ale stejně rychle její účinky vymizí. Zkuste ji nahradit kvalitním zeleným čajem (ochlazuje, tak spíše v létě) nebo černým čajem (zahřívá, v zimě). Nebo vyzkoušejte Matcha Latte🙂

DALŠÍ TIPY:

SNÍDANĚ:   

Vařená nebo míchaná vejce se zeleninou

Mandlový chléb se sýrem, hummusem či rajčatovou pomazánkou, zelenina

Avokádo s olivovým olejem, pepřem a lněným chlebem, zelenina

Ovesné vločky spařené horkou vodou s chia semínky, jablko, skořice (více sacharidů)

SVAČINA:   

Bílý jogurt (ideálně kozí, ovčí, ale chápu, že všem nemusí chutnat) či tvaroh se slunečnicovými semínky, možno osladit stévií

Oříšky (kešu, para, mandle, vlašské, lískové….) nejlépe v přírodní podobě

Buchta z kokosové mouky a arašídovým máslem

Nízkosacharidová tyčinka bez aditiv

Ovoce (více sacharidů a cukrů, bývá po něm rychleji hlad)

VEČEŘE:     

Hodně bílkovin – maso, vejce, sýr, tempeh, tofu a zase zelenina:)

Určitě vás tu nechci přesvědčovat, že tohle je ta jediná správná cesta. Berte to tu spíše jako má vyzkoušená doporučení, ze kterých si můžete vybrat a zkusit je. Pokud vám nic nechybí a cítíte se dobře, tak poslouchejte hodně své tělo, na co má chuť. Výše uvedené mi ale pomohlo se uzdravit a zlepšit si celkovou imunitu a dostat se do větší psychické pohody.

Určitě bych tento způsob stravování doporučila těm, kdo trpí nějakými kožními problémy, lupy, kvasinkovými či plísňovými infekcemi (omezte co nejvíce cukry a sacharidy, uleví se vám, buďte trpěliví, někdy je to běh na dlouhou trať) či výkyvy nálad a únavou. Vhodný je i pro ty, co mají alergii na lepek.

Budoucí lékař nebude léčit tělo léky, ale spíše bude léčit a předcházet nemocem pomocí stravy.

T. A. Edison

Leona Weinzetlová
Mé zkušenosti z personalistiky a osobního rozvoje mne zavedly k jejich sdílení s druhými. Pomocí nich pomáhám lidem zvládnout náročné situace a překážky v práci. Ukazuji jim cestu k větší pracovní spokojenosti, vnitřnímu klidu a naplnění. Zároveň je jemně seznamuji s technikami, jak být tvůrci vlastního života. Můj příběh si přečtěte zde >> Jsem autorkou eBooku Zákon přitažlivosti a vysněná práce >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.